Interview Wouter Schepers – Nieuwe eigenaar van Lekz

Wouter is vanaf 1 januari de nieuwe eigenaar en directeur van Lekz. Wie is Wouter? Welke plannen heeft hij met Lekz? Wat is zijn visie op werken in de zorg? Wat drijft hem? Met dit interview stellen we Wouter graag aan jou voor.

Wie is Wouter? 

Ik ben Wouter Schepers, 39 jaar, en ik woon samen met mijn lieve vriendin en onze dochters van 2 en 4 in Zeist. Nadat ik mijn opleiding Organisatiepsychologie aan de Universiteit van Amsterdam in 2006 succesvol heb afgerond ben ik in de wereld van recruitment terecht gekomen. Ik heb het geluk gehad bij meerdere mooie werkgevers in de recruitment te mogen werken die zich allemaal bezig hielden met de zorgsector. Ruim 3 jaar geleden heb ik besloten om de eerste bescheiden stap naar het ondernemerschap te zetten door als interim recruiter verder te gaan. Ik heb er toen bewust voor gekozen om me te blijven richten op het veld van de gezondheidszorg, omdat hier mijn expertise ligt, er nog veel werk te verzetten is in dit veld, maar vooral ook omdat mijn hart ligt bij deze sector.

En wat doe je als je niet aan het werk bent?

In alle eerlijkheid is het werk wel een echte passie, en ook als ik niet aan het werk ben probeer ik de ontwikkelingen in de markt te volgen. Ook mijn vriendin is werkzaam in de zorg, dus ook aan de keukentafel komt het onderwerp regelmatig voorbij. Om het hoofd leeg te maken ga ik regelmatig een rondje hardlopen. Verder breng ik graag tijd door met mijn gezin, dat varieert van lekker thuis koken of tuinieren tot samen er op uit voor een wandeling in de bossen bij ons in de omgeving of een weekend aan de kust. Als vader ben ik actief betrokken bij de school en het kinderdagverblijf en probeer ik regelmatig in de luwte iets goeds te doen voor de medemens. Mensen in mijn omgeving omschrijven mij als iemand die van gezelligheid houdt, sociaal is, maar het af en toe ook nodig heeft om lekker zijn eigen ding te doen.

Zoals gezegd ben je per 1 januari de eigenaar van Lekz, hoe is dit zo gelopen en wat zijn je plannen met het bedrijf?

Lekz bemiddelde al zorgpersoneel voor een zorginstelling waar ik als interim recruiter begon. Die samenwerking beviel mij zo goed dat ik Lekz ben blijven inzetten bij nieuwe opdrachtgevers. Zo is er zakelijk een warme band ontstaan. Op de achtergrond speelde bij mij al wel de gedachte om op termijn een eigen werving- en selectiebureau op te richten. Maar in de afgelopen jaren is steeds duidelijker geworden dat Lekz en ik dezelfde kernwaarden delen: hart voor de zorg, persoonlijk, betrokken en oog voor kwaliteit. Toen bleek dat Peter Dijkstra als directeur over zijn eigen opvolging nadacht en voor hem het voortzetten van deze waarden een grote rol in het proces speelden begon het balletje te rollen. De uiteindelijke uitkomst van een gedegen proces is dat ik mezelf dus nu eigenaar van Lekz mag noemen. Een grote eer. En zoals gezegd, Lekz past bij mij. Dus we gaan door op de ingeslagen weg. Het is mijn ambitie dat nog meer mensen in de markt Lekz leren kennen. Ik ben namelijk trots op het verhaal van Lekz en dat verhaal wil ik dan ook graag delen. Ik ben enorm blij dat Peter de komende twee jaar nog aan boord blijft. Zo kan ik me, in het juiste tempo, alle processen goed eigen maken en blijft Peter voorlopig doorgaan met het adviseren van artsen over de mogelijkheden die er voor hen zijn op de arbeidsmarkt. Voor Peter was het belangrijk dat ook het team vertrouwen had in de overname. Voor mijzelf was dat misschien nog wel belangrijker, want het team, dat is Lekz. Elke werkdag geniet ik weer van de enorme drive van Janine, Denise en Lale en blijf ik me verbazen hoe ontzettend goed zij op elkaar zijn ingespeeld. Ik hoop dat dit fantastische team nog vele jaren bij Lekz blijft werken.

Dat klinkt bijna alsof mensen weinig gaan merken van jouw komst…

Dat zal verschillen, ik heb de eerste klanten inmiddels ontmoet en mijn streven is om uiteindelijk met alle klanten persoonlijk kennis te maken. Mijn boodschap in deze ontmoetingen is dat we doorgaan met wat we doen. Daarnaast hoop ik de komende tijd nieuwe klanten aan ons te binden. Niet omdat we perse moeten groeien, maar omdat ik oprecht trots ben op onze dienstverlening. Verder breng ik natuurlijk mijn eigen kennis, ervaring en netwerk mee naar Lekz. Mijn netwerk van artsen en mijn expertise in dit veld is een mooie aanvulling op de schat aan ervaring van Peter Dijkstra. Ik heb zelf ruime ervaring met het invullen van tijdelijke en vaste vacatures op beleids- en of managementniveau in de zorg. Denk hierbij onder andere aan kwaliteitsverpleegkundigen, locatiemanagers en adviseurs. Hier heb ik altijd veel plezier aan beleefd en ook binnen Lekz blijf ik me hier mee bezig houden. Verder refereerde Peter in zijn interview eerder al aan de vele ontwikkelingen in de zorg die vragen om steeds meer flexibiliteit en wendbaarheid. Dat vraagt soms ook om tijdelijke ondersteuning. Daar willen wij een oplossing voor bieden. Wij willen de partij zijn die op dat tactisch/strategisch niveau een inhoudelijk gesprekspartner is, kan adviseren, maar vervolgens ook de oplossing biedt in de vorm van een passende kandidaat. Dit is voor nu de focus, maar mijn eerste 100 dagen bij Lekz zijn nog niet voorbij, en het blijft altijd een proces. Wie weet welke kans zich volgende week aandient….. Want in een sterk veranderende arbeidsmarkt geldt ook voor ons dat we flexibel zijn als de markt daar om vraagt.

En hoewel recruitment de basis is en blijft van Lekz zie je nu al dat men ons ook voor andere vragen weet te vinden. Dat doen we graag zolang het past binnen onze expertise. We zijn actief met outplacement- en coachingstrajecten. Ik zie mogelijkheden om daar op termijn structureel invulling aan geven. Ook assessments of scholing zouden goed kunnen passen in het toekomstige profiel van Lekz, zolang we blijven vasthouden aan onze kernwaarden: persoonlijk, betrokken en oog voor kwaliteit. Genoeg gedachtes en ideeën dus, gelukkig hoop ik nog heel lang bij Lekz te blijven.

Over al die ontwikkelingen gesproken, vertel eens wat is jouw visie op werken in de zorg?

Ik hou van de zorg. Het gaat om mensen. Noem ze cliënten, bewoners of patiënten, maar het zijn allemaal mensen met een verhaal. En dat trekt ook een bepaald type medewerker aan. Waarbij elke zorginstelling weer een eigen identiteit heeft. Van volks tot chique, atheïstisch of gelovig, de verschillen zijn groot, maar 1 ding is altijd gelijk: iedereen wil gezien en erkend worden. Dit geldt voor zowel medewerker als zorgvrager. Hoewel hierin zowel voor cliënt als medewerkers nog veel te winnen valt, raak ik regelmatig ontroerd van de drive om er elke dag weer wat van te maken met elkaar. Toen corona net Nederland binnen kwam en er nog veel onduidelijkheid was rondom het virus waren er zo ontzettend veel zorgmedewerkers die ondanks de onzekerheden zonder twijfel op hun werk verschenen omdat ze het als hun roeping zagen om juist in die onzekere tijd hun taak uit te voeren. Een ontroerende periode waarin ik vanaf de werkvloer een saamhorigheid heb gezien die deze sector zo mooi maakt. En hoewel de trots altijd de boventoon voert zie ik helaas nog te vaak dat er personeel afhaakt, dat projecten de eindstreep niet halen en kansen onbenut blijven. En ondanks de soms sombere geluiden zie ik de toekomst van de zorg heel positief in. Ik zie dat er steeds vaker mensen bewust voor een carrière in de zorg kiezen, ik zie technologische ontwikkelingen die het werken in de zorg ten goede komen en ik zie een groeiend bewustzijn dat we het werken in de zorg anders moeten organiseren. Zoals Peter in zijn interview ook al verwoorde, de maatschappij is verschrikkelijk snel aan het veranderen, zorginstellingen zijn lang zoekende geweest, maar spelen steeds beter in op een maatschappij waarin medewerkers zoeken naar flexibiliteit, zeggenschap en maatwerk en zorgbewoners ook steeds meer hun eigen afwegingen willen maken. Als ik daar vanuit Lekz een klein steentje aan bij kan dragen dan ben ik een heel tevreden mens.

Wat drijft jou?

Zoals gezegd: Zolang ik een bijdrage kan leveren aan het verbeteren van de zorgsector dan ben ik een gelukkig mens. Recruitment met inhoud, dat is mijn ding. Ik vind het mooi als het lukt om voor een opdracht de juiste kandidaat te vinden. En ik geniet er nog meer van als ik daarin echt mee heb kunnen denken. Een klant kan adviseren om zaken net iets anders aan te pakken omdat ze dan wel tot de juiste match komen. En hoewel ik zeker een commerciële drive heb, zijn de cijfers niet mijn drijfveer. Lekz mag groeien, graag zelfs, maar ik hoef niet de grootste te worden, dan ben ik liever de beste.  Maar wat me uiteindelijk drijft zijn mensen. Mensen die me kennen weten dat ik soms graag op mezelf ben, niet continu in de drukte wil zitten, maar ik hou enorm van gezelligheid op zijn tijd, en ik hou het meest van klein geluk. Bijvoorbeeld de humor die een bewoner op een PG-afdeling kan hebben, dat vind ik zo gaaf. En daar zit mede de drijfveer om het stokje van Peter als eigenaar van Lekz over te nemen. Want het werken als interim recruiter was fantastisch, maar samen met Janine, Lale, Denise en Peter aan iets moois blijven bouwen is nog veel leuker!

 

Wilt u het interview met Peter Dijkstra, oprichter van Lekz nog eens terug lezen? Klik dan hier.